Jesteś tutaj

Kolędy i pastorałki z bazyliki jasnogórskiej Golec uOrkiestry

Takiego projektu jeszcze w Polsce nie było. Najnowsze wydawnictwo Golec uOrkiestry zachwyca swoim rozmachem. Urzeka również dźwiękiem i obrazem. Ponad trzygodzinny zestaw dwudziestu jeden na płycie CD i dwudziestu pięciu na płycie DVD najpiękniejszych polskich kolęd i pastorałek, nagranych w wyjątkowym dla Polaków miejscu, w Bazylice na Jasnej Górze, jest nie tylko ucztą dla ucha i oka, ale także idealnym prezentem pod choinkę.

W koncercie zarejestrowanym 13 grudnia 2013 roku Golec uOrkiestrze towarzyszą wyjątkowo utalentowani muzycy: lubelski chór Gospel Rain pod dyrekcją Grzegorza Głucha, kwartet dęty znakomitego puzonisty, profesora Zdzisława Stolarczyka, na XVII-wiecznych skrzypcach Antonio Stradivariusa gra laureatka Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, Agata Szymczewska, określana przez krytyków mianem „pierwszych skrzypiec Rzeczpospolitej“. Na scenie pojawiają się też beskidzcy dudziarze i trombiciarze oraz najmłodsi muzykujący podopieczni Fundacji Braci Golec, w tym dzieci Pawła i Łukasza – Maja, Bartuś i Antosia Golcowie. To wszystko sprawia, że dobrze i mniej znane Polakom kolędy i pastorałki wręcz urzekają swoją głębią i różnorodnością.

Jasnogórski koncert obfituje w niespodzianki i muzyczne zwroty akcji. Otwierająca występ kolęda „Bracia, patrzcie jeno“ rozpoczyna się od fanfar granych na trombitach, by płynnie przejść w iście anielski gospel i następujący po nim muzyczny dialog na głosy Łukasza i Pawła Golców. Z kolei „Tryumfy Króla Niebieskiego“ rozpoczynają się od majestatycznych jasnogórskich organów, by chwilę później zmienić się w radosny soul z gitarowymi riffami i rockowym pazurem. W „Lulajże Jezuniu“ słyszymy chopinowski, fortepianowy wstęp Piotra Kalickiego, brawurową partię skrzypiec Agaty Szymczewskiej i wyjątkowo aksamitny wokal Edyty Golec. Natomiast „Mędrcy świata“ to połączenie niezwykle energetycznej i afrykańskiej partii chóru Gospel Rain, zwiewnej beskidzkiej fujarki i góralskiego frazowania skrzypiec.

Dla Golec uOrkiestry jasnogórski koncert był jednym z najtrudniejszych i najbardziej wymagających występów w 15-letniej historii zespołu. Wielu polskich artystów mierzyło się z tematyką kolędową, ale nikt jeszcze nie dostąpił zaszczytu zagrania ich w tak ważnym dla Polaków miejscu, z jednoczesną rejestracją koncertu przez telewizję ogólnopolską. Nigdy też w Bazylice nie zabrzmiało tak bogate instrumentarium. W czasie ponad dwugodzinnego koncertu słychać zarówno góralskie, jak i klasyczne skrzypce, barokowe instrumenty dęte, chór mieszany, jasnogórskie organy, rockowe gitary, jak również beskidzkie trombity, dudy, fujarki, a nawet róg bawoli. Dzięki temu etniczne i klasyczne brzmienia połączyły się z elementami rocka, soulu oraz etno. Taka mieszanka od zawsze jest znakiem firmowym Golec uOrkiestry, ale na Jasnej Górze nabrała jeszcze większej mocy i wprawiła słuchaczy w niezwykłe muzyczne uniesienie.

Golec uOrkiestra nie byłaby sobą, gdyby nie zadbała o oprawę wizualną. Dzięki super-nowoczesnej realizacji telewizyjnej, znakomitym efektom stworzonym przez światło, jasnogórskie, barokowe wnętrza nabrały jeszcze większego blasku i niespotykanej dotąd przestrzeni. Dominujące w czasie koncertu kolory – złoty, niebieski, żółty i biały sprawiają, że widz może na własne oczy zobaczyć niebiańską atmosferę Bożego Narodzenia. Imponująca gra świateł sprawia też, że odrestaurowane niedawno i tak dobrze znane Polakom jasnogórskie wnętrza, zyskały nowego piękna. Barokowe polichromie i rzeźby zderzone z tym co widzimy i słyszymy na sceniedają efekt niezwykły i przykuwający uwagę do ostatnich sekund koncertu.

Ekskluzywny projekt Golec uOrkiestry nieprzypadkowo zbiega się w czasie z 15-leciem zespołu. W czasie ponad dwugodzinnego koncertu Łukasz, Paweł i towarzyszący im znakomici artyści pokazują ogromny dorobek braci Golców i lekkość z jaką muzykom z Milówki udaje się przez lata łączyć tradycję i nowoczesność.